post clearfix انواع زالو ونکات مهم پرورش زالو | زالو درمانی طب سنتی حجامت
خانه » اخبار پزشکی و سلامت » انواع زالو ونکات مهم پرورش زالو

معرفی زالو

زالو جانوری با نیروی مافوق الطبیعه
بدلیل اثر ضد انعقادی هیرودین (Hirudin) بزاق زالو، امروزه در تحقیقات جدید ثابت شده است که پس از عمل جراحی آنژیوپلاستی قلب و بطور کلی در بیماری‌های کرونری قلب، زالو می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند و Risk جراحی و Side Effect و خطر حملات قلبی را به حداقل کاهش دهد.

بدلیل اثر ضد انعقادی هیرودین (Hirudin) بزاق زالو، امروزه در تحقیقات جدید ثابت شده است که پس از عمل جراحی آنژیوپلاستی قلب و بطور کلی در بیماری‌های کرونری قلب، زالو می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند و Risk جراحی و Side Effect و خطر حملات قلبی را به حداقل کاهش دهد. در هندوستان ۲۰بیمار با واریس اندام تحتانی (پیشرفته) کاندید زالو درمانی شده و پاسخ درمانی شگفت‌آوری مشاهده شده و تمامی بیست نفر (۱۰۰% بیماران مورد مطالعه) کاملاً درمان شدند.

ریکاو و کولین آمریکایی در مقاله‌ای تحت عنوان کاربردهای نوین زالو درمانی گزارش اثر شگفت‌انگیز زالو درمانی در بهبودی پیوند Rejecct شده انگشت قطع شده دست یک کودک سه ساله و گرافت عضلانی گردن یک مرد ۶۷ ساله را قید کرده‌اند.

سابقه زالو تراپی به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد در مصر باستان بر می‌گردد. در قرن ۱۹ در آمریکا از زالو برای درمان هموروئید، بیماری‌های لثه و دهان و بیماری‌های متنوع دیگری استفاده می‌شد.

امروزه در مهار Venous Congestion (مهمترین کمپلیکاسیون جراحی‌ها پلاستیک و میکروسکوپی و پیوند اعضاء و گرافت‌های پوستی) زالو به خوبی عمل می‌کند و مانع احتقان خون، هماتوم، ادم، ترومبوز و نکروز عضو یا فلاپ پیوند زده شده می‌گردد(البته زالو در نارسایی شریانی یا ایسکمی بافتی چندان موثر نیست و infection‌های مشاهده شده پس از زالو تراپی در چنین بیمارانی بوده است).

Gerald و James ضمن معرفی Case های متعدد و متنوعی که با متد زالودرمانی Reject پیوند عضو قطع شده آنها بهبودی یافته، بحث کاملی پیرامون عفونت‌های متعاقب زالو و آنتی‌بیوتیک تراپی آن ارائه داده است.

زاخارسکی و همکارانش در Report خود بیماری با ملانوم بدخیم متاستاتیکی را معرفی کردند که طی سه جلسه زالو درمانی کاملاُ مداوا شده است (تحریک رشد سلولهای سرطانی ملانوم به دلیل آنزیم مترشحه از سلولهای ملانوم است که هیدرودین بزاق زالو مهار کننده این آنزیم است.)

دکتر NAZAR در Lik Sprava ۱۹۹۸ Aug شرح درمان میوکاردیت عفونی را با هیریدوتراپی آورده است.

پژوهشگران دپارتمان فارماکولوژی دانشگاه کنتاکی از لحاظ بیوشیمی مقایسه‌ای میان هپسارین و هیرودین به عمل آوردند که اثر اختصاصی‌تر هیرودین نسبت به هپارین را به دلیل زیر توجیه کرده‌اند :

۱) هیرودین برای فعال شدن نیاز به کوفاکتور ندارد

۲) هیرودین اثرات پایدار و یکنواخت dose-dependent دارد

۳) هیرودین اثر مستقیم روی مهار ترومبین دارد

۴) هیرودین toxicity (مسمومیت) نمی‌دهد.

جوزف آیتون جراح ترمیمی بیمارستان ماساچوست ایالات متحده در سال ۱۹۸۵ وازنش(Reject) پیوند گوش یک پسربچه را با زالو مرتفع ساخت.

امروزه جامعه جراحان انگلستان پس از مشاهده اثرات معجزه آسای زالو در جراحیهای پلاستیک و گرافتهای پوستی و پیوند اعضاء‍، کاربرد زالو پس از پیان جراحی و حتی در حین عمل، را کاملاً پذیرفته‌اند و مورد تأکید قرار می‌دهند.

پروفسور ایوالیو از دانشگاه مون‌پلیه (فرانسه) معتقد است هنوز تمامی اسرار و خواص مثبت پزشکی زالو کشف نشده است و دست کم ده اثر درمانی برای زالو قائل است.

در کشور روسیه درمان با زالو بسیار رواج یافته است بطوری که بیماریهای مختلف از سردرد و بیماری قلبی و پوستی گرفته تا حتی ضعف قوای جنسی را با زالو اندازی معالجه می‌کنند.

در مسکو و اوکراین کرم‌های آرایشی جهت رفع چروک صورت ابداع شده است که ماده مؤثره آن از زالو استحصال شده است.

در اوایل قرن نوزدهم سالانه ۳۰میلیون عدد زالو از آلمان به آمریکا صادر شده و مورد مصارف درمانی و طبی قرار گرفته است.

در تحقیقات ارائه شده از سوی دانشگاه استانفورد کالیفرنیا که در مجله لارنگوسکوپ (آگوست ۱۹۹۸) چاپ شده است، کاربرد زالو در جراحی‌های پلاستیک و ترمیمی با درصد موفقیت بالایی همراه بوده است. (کاهش واپس زدن پیوندها و گرافت‌ها)

پروفسور می‌یر، آلتون، اوخنر و هورتر معتقدند هر گونه کانون عفونی بدن را بوسیله زالو می‌توان ریشه‌کن کرد.

زاخارین روسی معتقد است زالو موجب انبساط عروق موضع نیز می گردد و بلکه اثر وازودلاتاسیون عمومی بدن را برای آن قائل است چرا که مشاهده می‌شود که در crise هیپرتنشن، پس از مصرف زالو، فشار به حد نرمال ر می‌گردد.

هر زالو پنج تا پانزده میلی‌ لیتر خون می مکد ( ده برابر حجم بدن خود ) طی مدت ۶۰ – ۱۵ دقیقه.

خونریزی پس از جدا شدن زالو ۱۰ – ۲ ساعت طول می‌کشد ماده بی‌حسی تزریق شده توسط زالو در موضع سبب از بین رفتن درد حین نیش زدن و مکیدن خون می‌شود.

  • هیرودین سبب:

۱) مهار تبدیل فیبرینوژن به فیبرین و بالطبع مهار انعقاد خون

۲) شل‌شدن عضلات صاف دیواره ‌عروق و بالطبع گشادشدن عروق(Vasodilatation)

۳) افزایش و بهبود فلوی خون در دکتر آلبرت کراشینیوک در روسیه دو Case جالب بدین ترتیب معرفی کرده است.

۱) کودکی ۶ ساله با سابقه cp ـ فلج مغزی ـ که مدت ۵ سال توانایی راه رفتن نداشته است و پس از جلسات زالو درمانی بخوبی راه رفته و علایم cp ناپدید شده است.

۲) زن جوانی با سابقه حملات آسم Status و نازائی. طی مرحله اول هیرودوتراپی آسم وی کاملاً بهبودی یافته و پس از مرحله دوم هیرودوتراپی باردار شده و صاحب فرزند می‌گردد! جالب است بدانیم فقط ۲% اطفال متولد شده دارای آپگار ۱۰ می‌باشند که این نوزاد دارای آپگار ۱۰ بود(!)

دانشمندان سن‌پترزبورگ روسیه طی سال‌های ۹۷ـ۹۳ دو تئوری زیر را درباره توانایی‌های درمانی زالو اثبات کرده‌اند :

الف) bioenergetical effect : زالوها توانایی ایجاد ثبات در مناطق حیاتی را دارند. در آزمایشگاههای بیوفیزیک و بیومکانیک انستیتو کورتکوف روی اثر زالو در kirlian effect (پرتوافکن luminescence بافتهای بیولوژیک در میدان‌های الکترومغناطیسی با فرکانس بالا) مطالعه شده و متوجه شدند که پس از زالو تراپی افزایش luminescence را شاهد هستیم و بطور قابل ملاحظه‌ای افزایش پایداری انرژتیک و سازه‌های اطلاعاتی در بافتها را شاهد هستیم که با هیچ متد درمانی دیگری این افزایش حاصل نمی‌شود.

ب) neiro-throphical effect : ترشحات زالو موجب تحریک رشد نرون‌ها و نورودندریت‌ها و ترمیم و نوسازی آنها می‌گردد. این کشف می‌تواند افق روشنی در درمان بیماری‌های ناعلاج CNS پارکینسون، اسکلروزیس(MS).CVA. ترومبوز عروق مغز، آلزهایمر و . . . برای ما باز کند.

کرسی زالو درمانی سن‌پترزبورگ (MAPS) در آخر توصیه می‌کند : ما معتقدیم هر پزشکی اعم از جراح آنکولوژیست، ارتوپد، دندانپزشک، ژینکولوژیست و . . . بایستی توانایی‌های درمانی زالو را بشناسد و استفاده کند. زالو توانایی درمان گروه متنوعی از بیماری‌ها را دارد نظیر : زخم معده، کولیت، پروستاتیت، برونشیت، التهابات کبد و کیسه صفرا، گاستریت، همورویید، اغلب بیماریهای پوستی، اسپاسم عضلانی، واریس، نازائی، آدنوم پروستات، ناباروری مردان، کاهش میل جنسی(Impotnce)، الکلیسم، ترک اعتیاد(مواد مخدر).

دکتر Sawyer از مؤسسه تحقیقاتی بیوفارم انگلستان معتقد است که در دهان زالو آنزیم ژاله مانندی بنام Orgelase موجود است که در درمان بیماری‌های چشمی و آرتریت روماتوئید کاملاً کارآیی دارد. فرانسه در سال ۱۸۵۰ بیش از صد میلیون زالو از روسیه وارد کرده است و در سالهای ۱۹۵۰ تنها در شهر فیلادلفیای آمریکا ۰۰۰/۷۵۰ زالو استفاده شده است.

  • جایگاه زالو در طب سنتی ایرانیان :

شیخ‌الرئیس ابن‌سینا باب مبسوطی پیرامون زالو دارد و چنین می‌فرمایند :

«از زالوهایی که کرک‌ریز و نرم دارند یا لاجوردی رنگ هستند پرهیز کنید زیرا دچار غشی، خونریزی، تب، سستی و قرحه‌های بدخیم خواهید شد. از زالویی استفاده شود که در آب‌های خزه‌دار که محل زیست قورباغه‌هاست نمو کرده و نه زالویی که در آبهای گل‌آلود سیاه بوده است. زالو بهتر است «حجامت» خون تباه را از عمق بدن بیرون می‌کشد. زالو را ابتدا سرازیر نگهدارید تا استفراغ کند و محتویات شکمش بیرون آید سپس اندکی خون بره به او بدهید. سپس مواد چسبنده و کثیف بدن او را با بوراکس پاک کنید ] استفاده از مواد صابونی عطردار مضر است[ و جایی را که می‌خواهید زالو بگذارید با دست مالش دهید تا سرخ شود. اگر جای زالو انداختن را با گل سرشور یا خون اندود کنند. زالو بهتر می‌چسبد. بهتر آن است که پس از جدا شدن زالو، محل گزش او را حجامت برنهید تا احیاناً اگر آزاری و عفونتی براثر نیش زالو عارض شده، از بین برود اگر پس از زالو اندازی خون بند نمی‌آید مازوج سوخته، نوره، خاکستر یا سوده نرم ] یا پودر باقلا و زردچوبه[ استعمال شود. زالو اندازی برای بیماری‌های پوست از قبیل جوش‌ها، دمل‌ها، لکه‌های سیاه و نقطه‌های سیاه و سپید و . . . مفید است.»

در طب عامیانه نیز زالو در کوچه و بازار به فروش می‌رسیده و تا حدود سی‌سال قبل، همه می‌دانستند که برای علاج زخم چرکین و دمل بهترین درمان زالو اندازی است. یا برای پیشگیری از فساد دهان و لثه و داشتن دندانهای محکم باید بناگوش را زالو گذاشت. مخبرالسلطنه در کتاب خاطرات و خطرات حکایتی جالب نقل می‌کند : «جهانگیرخان وزیر صنایع دچار قانقریا شد و دکتر تولوزان فرانسوی (پزشک مخصوص دربار) دستور به قطع پای ایشان داد. آشنایان جهانگیرخان با قطع پا مخالفت ورزیده و میرزاحسن‌خان جراح‌باشی محله را به عیادت جهانگیرخان آوردند. او پس از معاینه گفت به من یازده روز فرصت دهید تا این پا را معالجه کنم. میرزاحسن در سه نوبت زالوی زیادی به پای بیمار انداخت و پس از یاده روز از تولوزان فرانسوی دعوت کردند که پا را ملاحظه کند. تولوزان وقتی پا را دید، بهبود آن را تأیید کرد و از اینکه قبلاً به میرزاحسن ناسزا گفته بود معذرت خواهی کرد و دویست تومان به میرزاحسن داد».

زالو اندازی جزو سنت‌های درمانی پذیرفته شده و به همان معروفیت و مقبولیت حجامت و قصد (رگ‌زنی) بین توده‌های مردم رواج داشت. آری این حیوان یک گرمی به ظاهر مشمئز کننده طی سالیان دراز بیماری‌های صعب‌العلاجی را براحتی درمان می‌کرد و بیماران را از صرف هزینه‌های گزاف، بریده شدن از اندام‌ها، بد شکل شدن پوست، فلج شدن ناشی از سکته مغزی و . . . نجات می‌داده است. تأیید این نظر را با پرسش از افراد ۴۰سال ببالا می‌توانید جستجو کنید.

  • دیدگاه حکیم جرجانی پیرامون زالو درمانی :

جرجانی معتقد است بهترین زالو، زالوی موجود در آب‌های پاکیزه است و شکل او باید همانند دم موش باشد و شکم او سرخ و پشت او سبز و سرش کوچک باشد و او نیز معتقد است منفعت زالو بیشتر در بیماری‌های پوستی مانند ریش بلخی، قوبا، سعفه و . . . می‌باشد. طریقه استعمال و موارد احتیاطی که جرجانی برشمرده همان دیدگاه بوعلی‌سیناست که از تکرار آن صرف‌نظر می‌کنیم. نکته بارز افتراق دیدگاه جرجانی با تمام حکما درباره کاربرد زالو این جمله او در کتاب ذخیره است که می‌فرماید : «نخست تن را به فصد و مسهل پاک باید کرد و سپس دیوچه (زالو) را فراز گذارید تا منفعت او پدید آید»

نکات کلیدی پرورش زالو

پرورش زالو های طبی

متاسفانه مصرف سالانه میلیونها زالو جهت مصارف پزشکی باعث کاهش جمعیت جهانی این انگل شده است .

در قرن اخیر , زهکشی تالاب ها و دریاچه ها , همچنین شخم زدن زمین های کشاورزی با تراکتور به جای اسب (که از میزبان های مورد علاقه زالوها به هنگام خوردن آب در رودخانه ها و ………می باشند ) این روند را فزونی بخشیده و نام آنها را در گونه های در معرض خطر قرار داده است .

محل نگهداری زالوها :

زالوها از آنجایی که هم در آب و هم در خشکی قادر به زندگی هستند و به راحتی به اطراف حرکت می کنند , وجود در برای ظرف نگهداری انها ضروری است . از محکم بودن در تانک مطمئن باشید چون زالوها می توانند به راحتی خود را حتی از سوراخ های بسیار ریز از ظرف خارج کنند .

برای مطمئن شدن از عدم فرار زالوها آکواریوم یا تانک و یا استخر را بیشتر از ۷۵% ظرفیت آن پر نکنید . این درب باید سوراخ سوراخ باشد (جهت تبادلات گازی ) اما این سوراخ ها باید بسیار ریز باشند . زیرا بدن عضلانی زالوها قابلیت ارتجاع فراوانی دارد و قادر به عبور از منافذ ریز می باشد .

در هر محفظه با ظرفیت ۲ گالن (۵/۷ لیتر ) بیش از ۵۰ زالو نگهداری نکنید . برای طبیعی شدن محیط زندگی آنها می توان مقداری شن , سنگهای کوچک , صدف و گیاه زنده به محیط آب آنها اضافه کرد . گیاهان را به مدت یک ساعت در یک گالن آب که حاوی ۲ قاشق سوپخوری نمک است , بخیسانید و چنانچه برای طبیعی کردن محیط از سنگ و … استفاده می شود آنها را بجوشانید تا استریل شوند .

محیط لازم برای نگهداری زالو :

برای تهیه ۴ لیتر محیط به مواد زیر نیاز است :

NaCl : 1.12 gr

KCl : 0.36 gr

۱٫۸۴ gr : MgC12 6 H2O

CaCl2: 3.55 gr

Maleic Acid : 4 ml / 1 M

به مواد بالا ۴ لیتر آب اضافه کنید (آب مقطر دیونیزه شده ) و با پتاسیم هیدروکسید یک نرمال تا رسیدن به پی اچ ۶٫۶ تیتر نمائید . زالو می تواند ماهها در یک محیط غذایی خونی , زندگی کند بدون اینکه به چیزی احتیاج داشته باشد .

دو موضوع مهم که باید در پرورش زالو از آن پرهیز کرد , آب کلر دار و گرماست .

بهترین آب برای زندگی زالو آب چشمه یا آب بدون کلر می باشد و آب مقطر خالص هم برای آنها مفید نیست . و برای تعادل متابولیکی زالو ها خطرناک است .

آب باید سرد و تمییز باشد و به محض کثیف شدن آن را دوباره عوض کنید . هر دفعه آب را به طور کامل تعویض نکنید بلکه ابتدا ۲۵ تا ۵۰ درصد آب را تعویض کنید چون تغییر ناگهانی درجه حرارت و پی اچ و دی اچ آب برای حیوان می تواند خطرناک باشد . همچنین نور مستقیم و یا روشنایی زیاد برای آنها مفید نیست . استفاده از آب تمییز در محل نگهداری زالوها ضروری است . هرگز از آب شیر برای نگهداری زالوها استفاده نکنید و آب آنها را یک روز در میان عوض کنید . زالوها نباید در یخچال (هوای خیلی سرد ) یا در معرض نور مستقیم قرار داده شود .

زالوها به گرما حساسند و آنها را باید در مکان های خنک نگهداری کرد و از دمای بالاتر از ۲۰ درجه دور نگه داشت درجه حرارت مناسب برای نگهداری زالوها ۵ تا ۱۰ درجه سانتگراد می باشد . نکته مهم آنکه از تغییر ناگهانی دما به هنگام تعویض ظرف نگهداری انها خودداری کنید .

تغذیه زالوهای مختلف متفاوت است زالوها اغلب به مدت طولانی چیزی نمی خورند چون می توانند با یکبار تغذیه , زندگی و رشد کنند . چند حلزون کوچک آبزی در یک هفته غذای زیادی برای یک زالوست . بعضی از زالوها , کیسه خونی خود را از غذایی که از لاک پشت و یا قورباغه می گیرند برای یک یا دو ماه نگهداری می کنند و برخی زالوها هم در کیسه های خونی خود از کرمها , تخم قورباغه , لارو حشرات و یا حتی گوشت کرمها به مدت ۶ ماه ذخیره و نگهداری می کنند .

زالوها شبیه کرم خاکی , هرمافرودیت ( دو جنسی ) بوده و هر دو اندام جنسی نر و ماده را تواما دارد ولی مانند اغلب سستودها و ترماتودها قادر به خودباروری نیستند و برای باروری نیاز به اتصال به یکدیگر دارند ( لقاح متقابل ) زالو طی یک فصل جفت گیری یک بار تولید مثل می کند .

جفت گیری روی زمین انجام می شود جایی که آنها بوسیله یک ترشح موکوسی بخش بطنی (شکمی ) خود را به یکدیگر متصل می کنند .

از روند ارتباط زالوها با یکیگر برای جفت گیری اطلاع چندانی در دست نیست .

کلیتلوم ناحیه ضخیم در بدن انگل است که فقط در دوران تولید مثل مشاهده می شود .جفت گیری با به هم تابیدن ۲ زالو و وارد کردن اسپرم هر یک به ناحیه کلیتلوم دیگری انجام می شود . اسپرم ها پس از ورود به رحم منجر به لقاح و باروری تخم ها می گردد .

کلیتلوم یک مجموعه ۱۵ الی ۵۰ عددی از تخم ها ( به طور متوسط ۳۰ عدد ) را که با یک ماده ژلاتینی سخت مانند پیله کرم ابریشم پوشانیده شده و حاوی مواد غذایی است به وجود می اورد .

هر زالو می تواند در عرض ۸روز تا ۸پیله بگذارد .زالو برای دفع تخم ها شروع به انقباض بدن عضلانی خود کرده و پیله اسفنج مانند را از قسمت سر خارج می کند . در دوره خروج باکتری های هم زیست والد , در مایعی مغذی تخم ها را در داخل پیله احاطه می کند وقتی که زالوهای جوان از تخم خارج می شوند برای مدتی در داخل پیله باقی می مانند و از این مایع مغذی تغذیه می کنند .

تخم ها پائین تر از سطح جریان آب و زیر خاک مدفون یا به تخته سنگ ها یا اجسام شناور در آب مانند برگ یا کنده درخت چسبانده شده و به شکل یک پوسته کف مانند خشک می شوند . بعد از ۳ الی ۵ هفته و در برخی از انواع چند ماه , زالوهای جوان که مانند مینیاتور بالغین هستند بیرون می آیند و هنگامی که زالوهای جوان از پیله خارج شدند کاملا رنگی و فعال هستند . این زالوها در ابتدا قادر به خون خواری از پستانداران نیستند و از خون جانوران کوچک آبزی مانن دوزیستان ( قورباغه و وزغ ) یا ماهی به عنوان اولین قربانی تغذیه می کنند و طب ۲ فصل به انگل بالغ مبدل می شود . مطالعات نشان داده که پیله ها در دستگاه گوارش اردک مقاومت می کنند .

راه اندازی استخر پرورش زالو :

ابتدا باید استخری تهیه شود که ارتفاع آن نیم متر باشد کافی است و در کف استخر روی سیمان ها را با خاک رس بپوشانند و در آب استخر کمی خزه یا گیاهان آبی پرورش دهند و در کف استخر خوب است چند قطعه آجرهای سفالی قرار داده شود . و حدودا تا ارتفاع ۳۰ سانتی متر استخر را از آب پر کنید . و در آن مقداری ماهی کپی یا آزاد رودخانه ای نیز پرورش دهند برای تغذیه نیز می توان از انواع حلزون , کرم توبیفکس , آرتمیا , قورباغه و … استفاده نمایند.یا زالوها را از استخر خارج کرده و با خون گاو تغذیه کنید ( که عملی نیست )

و استخر ها را در مکان هایی که بیشتر اوقات سایه است احداث کنید یا خودتان برایش سایبان ایجاد کنید. پرورش زالو بهتر است در مناطق شمال ایران و نواحی خنک راه اندازی شود .

و در کل باید دانست که خاصیت زالوهای طبیعی بیشتر از زالوهای پرورشی است و در کشور ایران بیشتر کلینیک ها تمایل به استفاده از زالوهای طبیعی دارند و از طرف دیگر ایران منبع بهترین نوع زالوهای طبی در جهان می باشد که به خاطر دو دلیل فوق گرایش های چندانی به سمت تکثیر زالوهای طبی در ایران وجود ندارد و به طور تخصصی یک مرکز در ایران فعالیت می کند که بیشتر تولیدات خود را صادر می کند .

dr-yaghoobi-1یکی از موارد شانه فریز شده که به طور کامل درمان گردید. جالب اینجاست که این فرد با جراحی بهبود نیافت اما با زالو درمانی به طور کامل بهبود یافت

۲ دیدگاه

  1. انواع زالو – وبسایت شرکت زالو پونه زار گفت:

    […] انواع زالو  […]

  2. […] استفاده از روشهای طب سنتی نظیر بادکش، حجامت، زالو، طب سوزنی و فصد به راحتی می توان بر همه انواع سردردها […]

یک دیدگاه بگزارید


  • خلاصه خدمات کلینیک

    توجه داشته باشید که خدمات بسیار گسترده ای در زمینه طب سنتی و گیاهان دارویی ارائه می شود و می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

     

  • آدرس

    آدرس : تهرانپارس – خ جشنواره – خ زهدی (امین) – خیابان ملکی (مخابرات) – پلاک ۱۳۳
    تلفن تماس: 77346633-021

     

  • شماره تماس

    تلفن تماس: 77346633
    موبایل جهت تماس ضروری : 09392620124
    ساعت کار 17 لغایت – 22

     

  • درخواست وقت قبلی

    برای رزرو وقت قبلی کافیست فرم را از آدرس زیر کامل کنید، پاسخ توسط ایمیل و یا پیامک اطلاع رسانی خواهد شد رزرو وقت قبلی