post clearfix خاصیت عناب چیست؟ عناب چه خواصی دارد | زالو درمانی طب سنتی حجامت
خانه » درمان های طب سنتی ایرانی اسلامی » خاصیت عناب چیست؟ عناب چه خواصی دارد
خاصیت عناب چیست؟ عناب چه خواصی دارد – یک کارشناس گیاهان دارویی گفت: عناب میوه درختی است که شش تا هشت متر ارتفاع دارد و بسیار مقاوم به خشکی و برگ آن کوچک و دندانه‌دار است. میوه این گیاه رنگ قرمز دارد که دو نوع است که نوعی از آن به اندازه‌ی خرما و نوعی دیگر به اندازه‌ی فندق موجود است.

خواص عناب چیست؟ عناب چه خاصیت هایی دارد

خاصیت عناب چیست؟ عناب چه خواصی دارد

خاصیت عناب چیست؟ عناب چه خواصی دارد

وی افزود: طبیعت عناب، معتدل در حرارت و برودت و مایل به رطوبت است و دارای طعمی شیرین و لعاب‌دار است و دارای بویی ضعیفی هم‌چنین یک هسته مانند هسته کنجد است. این کارشناس گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: این میوه که با نام‌های دیگری از قبیل سیب کوهی، سیلانه، شیلانه و سنجد جیلان شناخته شده است، در درمان عفونت روده‌ها، برونشیت و درد کمر بسیار تأثیرگذار است. قرار دادن این میوه در دندان، موجب تسکین دندان درد می‌شود.

خیساندن خرد شده‌ی این میوه با زرشک و خوردن آن جوش را درمان می‌کند، یادآور شد: خوردن مخلوط آب خیس کرده‌ی‌ این میوه با عرق کاسنی در درمان حصبه بسیار موثر است.

عناب (zizyphus) درختچه‌ای است متوسط که ارتفاع آن تا ۱۰ متر نیز می‌رسد. عناب بومی مناطق گرمسیر بوده و برگ‌های کوچک سبزرنگ، بدون کرک و تخم‌مرغی شکل آن در زمستان می‌ریزد. میوهٔ زیتونی شکل عناب که دارای خواص دارویی بسیار زیادی می‌باشد در ابتدا سبز بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز درآمده و چروک می‌خورد.

عناب را «خرمای قرمز» و «خرمای چینی» نیز می‌نامند

با توجه به کشت گستردهٔ عناب، رویشگاه اصلی این درخت به درستی مشخص نیست ولی چنین تصور می‌شود که خاستگاه طبیعی آن باید در آسیای جنوبی مابین لبنان، شمال هندوستان، شبه جزیره کره و جنوب و مرکز چین بوده باشد، چایی عناب خوشمزه است.عناب درختچه‌ای است خزان‌پذیر که به صورت مستقیم و یا کج و معوج رشد کرده و ارتفاعی بین ۵ تا ۱۰ متر پیدا می‌کند. برگ‌های بیضی شکلش کشیده، بدون کرک و سبز براق بوده و حاشیه‌هایش دندانه‌دار می‌باشد. گل‌ها سبز متمایل به زرد و بسیار کوچک بوده، قطرشان به ۵ میلی‌متر می‌رسد و دارای ۵ گلبرگ ناپیدا می‌باشند. میوه‌های درخت بیضوی شکل و سفت بوده و طولشان به ۲-۳ سانتی‌متر می‌رسد. عناب نارس سبز و لغزنده بوده و طعمی شبیه به سیب دارد که پس از رسیدن به رنگ قرمز تیره درآمده و چروک می‌خورد. میوه عناب که هسته‌ای دراز و باریک دارد در پاییز به طور کامل می‌رسد. مزه آن شیرین، خوراکی بوده و دارای خاصیت دارویی می‌باشد.

عناب-خرمای قرمز-خرمای چینی

عناب-خرمای قرمز-خرمای چینی

در بریتانیا عناب را به صورت خشک‌شده و یا به صورت آب‌نبات‌های طعم‌دار همراه با چای عصر میل می‌نمایند. در کره، چین و تایوان، شربت شیرین میوه عناب را مورد استفاده قرار می‌دهند. در برخی مناطق از عناب برای تهیهٔ سرکه استفاده می‌شود و در آفریقا از آن کیک درست می‌کنند. عناب کنسرو شده و چای با طعم عناب نیز در جهان استفاده می‌شود اما در ایران، پاکستان و هندوستان، عناب را بیشتر به صورت خشک شده استفاده می‌نمایند.

عناب آرامش‌بخش و ضد بدخلقی است و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می‌شود و تقویت کننده معده و طحال و سیستم گوارشی است استفاده می‌کنند. عناب خون را تصفیه و سموم را از بدن دفع می‌کند، سبب روشنی پوست شده و از بروز مشکلات قلبی جلوگیری می‌نماید.

عناب ملین و دارای لعاب بسیار است و سینه را نرم می‌نماید. استفاده از مغز میوه در زخم‌ها و بریدگی‌ها سبب سرعت بخشیدن به بهبود آنها می‌شود. عناب همچنین دندان‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌سازد. چای عناب دارای ماده ضدسرطانی ساپونینز است. این چای باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده و تقویت عضلات می شود. از جوشانده برگ عناب برای تسکین گلودرد و از عصاره آن برای درمان آن استفاده می شود. به خاطر سپرده شود که عناب باعث ازدیاد ویتامین k در خون می شود و خون را سفت می کند. پس بهتر است کسانی که غلظت خون بالایی دارند از مصرف آن پرهیز نمایند

منبع: سایت درمان های طب سنتی ایرانی

یک دیدگاه

  1. […] و ورزش پرهیز نمایید. این موارد ممکن است منجر به تحریک سیستم گوارش و عضلانی و تغییر در نتایج آزمایش […]

یک دیدگاه بگزارید


  • خلاصه خدمات کلینیک

    توجه داشته باشید که خدمات بسیار گسترده ای در زمینه طب سنتی و گیاهان دارویی ارائه می شود و می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

     

  • آدرس

    آدرس : تهرانپارس – خ جشنواره – خ زهدی (امین) – خیابان ملکی (مخابرات) – پلاک ۱۳۳
    تلفن تماس: 77346633-021

     

  • شماره تماس

    تلفن تماس: 77346633
    موبایل جهت تماس ضروری : 09392620124
    ساعت کار 17 لغایت – 22

     

  • درخواست وقت قبلی

    برای رزرو وقت قبلی کافیست فرم را از آدرس زیر کامل کنید، پاسخ توسط ایمیل و یا پیامک اطلاع رسانی خواهد شد رزرو وقت قبلی