post clearfix نکات مهم درمورد زالو و اثرات زالودرمانی | زالو درمانی طب سنتی حجامت
خانه » حجامت » نکات مهم درمورد زالو و اثرات زالودرمانی

زالو درمانی

 درمان سردرد:

توصیه های قبل از زالو درمانی :

۱ – تمام اداب حجامت و فصد ( زمان , مکان , رژیم غذایی قبل و بعد) درباره زالو درمانی هم صادق است.

۲ – قرص وارفارین و آسپرین , دی پیریدامول , اسویکس , کلوپیدگرل , و قرص های مسکن حداقل از سه روز قبل از زالو درمانی باید قطع شود.

۳ – موهای موضع زالو درمانی باید پاکسازی و تراشبده شود.

۴ – برای زالو درمانی  یک جفت دمپایی راحتی و شلوار راحتی به همراه بیاورید.

نکته: داشتن لباس زیر اضافی برای درمانهای ساکروم، واریکوسل، پروستات، تخمدان، پوبیس و مقعد الزامی است.

۵- ۲۴ساعت قبل از زالو درمانی مقاربت جنسی نداشته باشید.

۶ – موضع زالو درمانی را فقط با آب خالی و صابون های غیر معطر قبلا شستشو دهید (از عطر و ادکلن و شوینده های معطر استفاده نکنید)

۷ – پس از زالو درمانی موضع زالو اغلب اوقات , خون ریزی دارد و برای پیشگیری و سایر مشکلات , برنامه کاری , سفر , مهمانی پس از زالو درمانی نداشته باشید لااقل ۸ ساعت پس از آن در استراحت و آرامش به سر ببرید

۹ – مصرف غذاهای سرد (لبنیات , تخم مرغ , برنج , مرغ , خیار و کاهو , کیوی , میوه نارس و ترش , ماکارونی , آش جو و آلوچه و …)قبل از زالو درمانی مجاز نیست (حداقل ۸ ساعت)

۱۰ – مصرف رب انار , آب انار و گلاب (۶واحد آب انار + ۱ واحد گلاب ) مسهل ها و منضج ها ی گیاهی قبل از زالو درمانی (حداقل یک هفته ) بازده زالو درمانی را بسیار ارتقا می دهد.

۱۱ – گرسنگی یا پرخوری و بیخوابی و کم خوابی سبب کاهش تاثیر زالو درمانی خواهد شد.
۱۳ – قبل و بعد از زالو درمانی استحمام طولانی و گرم و سونا و جکوزی جایز نیست .

۱۴ – زمان زالو درمانی آرامش روحی و عصبی و لازم است . انرژی شما تاثیر به سزایی در درمان شما دارد.

۱۵ – اگر قبل و زمان زالو درمانی , تلخی دهان و خشکی دهان دارید اندکی رب انار و رب آلو تناول کنید.

۱۶ – اسهال , ادرار زیاد , تعریق فراوان , استفراغ فراوان قبل از زالو درمانی نباید باشد.

نکته : زالو درمانی در پزشکی جدید و مدرن ترین کلینیک ها و مراکز علمی معتبر جهان جای خود را باز کرده است به طوری که ۱۳هزار مقاله علمی پیرامون زالو درمانی به ثبت رسیده و در اروپا و آمریکا دهها بیماری و هزاران بیمار توسط زالو درمانی نجات یافته اند . در این زمینه کشور ما که زمانی بیش ترین تجربه و دانش پیرامون درمان با زالوها را داشته است و مرغوب ترین نژاد زالوها را ما به دنیا معرفی کرده ایم از تمام کشورهای جهان عقب تر است!!! زالوهای مورد مصرف طبی و استریل و یکبار مصرف بوده و قبل از استفاده ی پزشکب ماهها نگهداری و به شیوه های گوناگون پرورشی اماده ی مصرف پزشکی می شود (نگران آلودگی و انتقال بیماری توسط زالو ها نباشید) . زالو درمانی در نوزادان و اطفال نیز کابردهای تخصصی و بسیار جالبی دارد … . در صورتی که مبتلا به بیماری های خونی و انعقادی و خونریزی دهنده هستید حتما قبل از اقدامات درمانی , طبیب را مطلع سازید(بیماری هایی نظیر همفیلی , کمبود پلاکت ها و کم خونی و تالاسمی و …). حدود یکصد بیماری توسط زالو درمان می شود.

توصیه های مورد توجه پس از زالو درمانی :

۱ – بهتر است تا چهار روز موضع زالو درمانی با آب تماس نداشته باشد

۲ – موضع زالوها به طور طبیعی ۸ تا ۱۶ ساعت خونریزی دارد و در صورت خونریزی عادی و ملایم نگران نباشید. تحرک کمتر و حالت دراز کش سبب کاهش خونریزی می گردد . پس از ۱۲ ساعت در صورت ادامه خونریزی به پزشک مراجعه کنید یا با مطب تماس بگیرید.

۳- هشت ساعت پس از زالو درمانی پانسمان را باز کنید و در صورت خونریزی پودر گیاهی انعقاد را روی موضع بریزید و مجددا پانسمان کنید

۴ – گاه خارش موضعی زالو پس از ۲۴ ساعت شروع می شود و گاهی تا یک هفته ادامه دارد و در صورت خارش محدود از روغن بنفشه یا روغن گشنیز یا روغن کافور یا روغن بادام تلخ استفاده کنید و در موضع زالو استعمال کنید . در موارد خارش شدید به مطب مراجعه کنید.

۵ – پس از زالو درمانی تا ۲۴ ساعت مقاربت جنسی نداشته باشید

۶ – پس از زالو درمانی استراحت فیزیکی و بدنی و حتی استراحت فکری (پرهیز از تنش , مطالعه , تلویزیون , مهمانی یا … ) توصیه می شود. (حدود ۸ ساعت )

۷ – تا ۲۴ ساعت نمک , تخم مرغ , ماهی و ترشی جات و به زور کل سردی جات مصرف نشود.

۸ – تماس سرما و آب سرد با موضع زالو سبب خارش شدید و تورم می گردد.

۹ – به طور کلی غذاها و ادویه و میوه های بسیار گرم و بسیار سرد پس از زالو درمانی ممنوع و مضر می باشد.و بیش تر از غذاهای معتدل نظیر کرفس , جو , آبگوشت , گلابی , شیر برنج , قیمه , سیب , سوپ جو , سرکنگبین , سرکه شیره و … باید استفاده کرد .

۱۰ – مصرف غذاهای سنگین و چرب و پرخوری پس از زالو درمانی بسیار ضرر دارد.

۱۱ – پس از زالو درمانی حتی المقدور کم تر سرپا بایستید و پیاده روی کم تر داشته باشید.

۱۲ – خواب پس از زالو درمانی تا ۶ ساعت ممنوع است .

۱۳- مصرف غذاهای شور و حمام گرم پس از زالو درمانی جایز نیست . ( هر ۸ ساعت یک لیوان شربت عسل تا ۳ روز ) مصرف شربت عسل , آب انار و گلاب , مالت جو ,و شکر سرخ پس از زالو درمانی مفید است.
۱۴ – ندرتا پس از زالو درمانی عوارضی نظیر تب و تپش قلب , ازدیاد فشار خون , اضطراب , سردرد , سردی و لرزش بدن , رنگ پریدگی , تهوع و … پیش می آید که پزشک شما را راهنمایی خواهد کرد. (این عوارض موقت و مقطعی بوده و جای نگرانی ندارد)

۱۵– تا بیست و چهار ساعت پس از رالودرمانی مصرف تخم مرغ وغذاهای حاوی تخم مرغ ممنوع است.

۱۶ – غذاهای بسیار تند و تیز وبسیار ترش و بسیار شیرین تا بیست و چهار ساعت ممنوع است.(ادویه وکتلتو…).
۱۷ – در صورت عطش وخشکی دهان پس از زالودرمانی ماء الشعیر وشکر سرخ هر هشت ساعت میل شود.

۱۸ – جهت جبران خون از دست رفته ۵شب هر شب یک تا دو سیخ گوشت گوسفند کباب شده (بدون نان و برنج)خالی میل نمایید (بجای شام)با سماق ولیمو ترش وعسل میل شود کاملتر خواهد بود.

 درمان گرفتگی اعصاب کمر، سندرم تونل کارپ، گزگز دستها و درد گردن:

پانسمان بعد از زالو درمانی
بهتر است پس از آنکه زالو موضع آسیب دیده را رها کرد بگذاریم خونروی ادامه پیدا کند تا خون بند بیاید و سپس پانسمان انجام شود بعضی از مردم از این خونریزی می ترسند و تلاش می کنند جلوی آن را بگیرند این ترس تا حدودی بی مورد است و معمولا حدود ۴ تا ۸ ساعت خون ریزی نم نم ادامه دارد . مکانیسم ضد انعقادی آب دهان زالو به خاطر داشتن ماده ای بنام هیرودین به گونه ای است که مانع ایجاد لخته روی زخم می شود . این ماده ضد انعقاد دیواره رگها و مویرگها را می شوید.

و بهتر است بیمار سر پا نایستد و استراحت کند و از شربت هایی مانند شربت زعفران , آب انار شیرین , شربت گلاب , و بید مشک و شربت تخم شربتی و تخم بالنگو و آب میوه های طبیعی تناول نماید. در صورت خونریزی بعد از پانسمان با کمی فشار , خون بند می آید.

چه موادی در بند آوردن خون می توانند ما را یاری دهند ؟
زردچوبه , پنبه سوخته , پودر آویشن , پودر گل انار , عسل , ترکیب عسل با ماست (که باید میزان عسل از ماست بیشتر باشد) , مازوی سوخته , نوره یا واجبین , سفال نرم و سائیده , آرد باقلای سرخ شده و نیم سوخته, خاکستر پوست کدوی سوخته. استفاده از ویتامین K اگر چه به سرعت روی انعقاد خون موثر است اما فقط در موارد اضطراری از آن استفاده کنید چرا که زالو درمانی را از هدف خود که رقیق کردن خون است دور می سازد.و پودر های فوق بهتر است قبل از مصرف روی ماهی تابه بو داده شود و سپس مصرف شود.

اگر بیماری قرص رقیق کننده یا مسکن قبل از زالو اندازی مصرف کرده بود و نگفته بود و خونش بند نمی آمد بهتر است پس از ریختن عسل یا زردچوبه به موضع ۱۰ الی ۱۵ دقیقه و در مواردی بیشتر موضع را فشار دهید و پس از اطمینان از بند آمدن خون , بیمار را پانسمان کنید و اگر محل زالو درمانی پاها بود پاهای او را دقایقی بالاتر از سطح بدنش قرار دهید و…

برای پانسمان زیر بیضه ها و اطراف مقعد و فرج حوصله بیشتری به خرج دهید و با ظرافت بیشتری پانسمان کنید و روی پانسمان به بیمار یک شرت تنگ بپوشانید تا پانسمان را نگه دارد .

نقش زالو درمانی در پیوند اعضا

یکی از کاربردهای زالو درمانی در کشورهای پیشرفته ، استفاده از زالو در پیوند اعضاست. بعد از اتصال عضو جدا شده از بدن ، زالو اندازی کمک بسیار مؤثری در بقای پیوند می‌کند. زالو ارتباط و اتصال عروقی بین عضو پیوند شده و بدن را زودتر و بهتر برقرار می‌کند. در مهار احتقان وریدی که از مهم ترین پیچیدگی ها و مشکلات جراحی های پلاستیک و میکروسکوپی ، پیوند اعضاء و پیوندهای پوستی محسوب می‌شود ، زالو به خوبی عمل می‌کند و مانع احتقان خون، هماتوم، ادم، ترومبوز و نکروز عضو یا فلاپ قسمت پیوند زده شده می‌گردد. در حال حاضر ، جامعه جراحان انگلستان پس از مشاهده اثرات معجزه آسای زالو ، کاربرد آن را پس از پایان جراحی و حتی در حین جراحی های پلاستیک ، ‌پیوندهای پوستی و پیوند اعضاء ، کاملاً پذیرفته و مورد تأئید قرار می‌دهند.

در سال ۱۹۸۵ جوزف آیتون جراح ترمیمی بیمارستان ماساچوست ، قسمتی از گوش پسر بچه‌سه ساله ای را که توسط سگ کنده شده بود پیوند زد و با زالو اندازی روی گوش مانع دفع پیوند شد. زالو اندازی سبب شد زودتر از پیوندهای مشابه عضو پیوندی برقرار گردد.

ربکا و کولین آمریکایی در مقاله‌ای با عنوان « کاربردهای نوین زالو درمانی » ، گزارش اثر شگفت انگیز زالو درمانی در بهبودی پیوند دفع شده انگشت قطع شده دست یک کودک سه ساله و پیوند عضلانی گردن یک مرد ۶۷ ساله را ارائه کرده‌اند.

در سال ۱۹۹۸ دانشمندان دانشگاه استانفورد کالیفونیا اثرات زالو در جراحی را طی مقاله‌ای در مجله‌ی لارنگوسکوپ شماره ۱۰۸ گزارش کردند. آن‌ها معتقدند زالو در تولید عروق جدید سرخرگی بافت پیوندی موثر است و همین امر سبب ترمیم و بهبودی زودتر بافت می‌شود.

واریس و درمان آن با زالو

وریدهای واریسی معمولا بصورت طناب هایی برجسته و آبی رنگ درست زیر سطح پوست دیده می شوند. در هر قسمتی از بدن می توان این وریدها را دید، اما بیشتر پاها درگیر می شوند. وریدهای متورم و پیچ در پیچ قابل رویت که گاهی به وسیله مویرگ های پرخونی به نام وریدهای با نمای عنکبوتی شکل احاطه شده اند، همان وریدهای واریسی سطحی هستند. این وریدها دردناک و ظاهرا بد شکل هستند، اما معمولا بی ضرر هستند. گاهی اوقات این وریدها متورم می شوند و حین تماس حساس هستند، مانع جریان خون می شوند که در این صورت باعث تورم ناحیه ، خارش پوست و درد در ناحیه مبتلا می شوند.پاهای ما علاوه بر شبکه ورید سطحی یک شبکه وریدی داخلی یا عمیق هم دارد. در مواردی نادر، ورید داخلی پا به حالت واریسی در می آید. این وریدهای واریسی عمقی معمولا دیده نمی شوند، اما می توانند باعث تورم یا درد در سراسر پا بشوند. در وریدهای واریسی عمقی ممکن است لخته های خون هم تشکیل شود. مشکل واریس نسبتا شایع است و بسیاری از مردم در خانواده خود این مشکل را دارند. احتمال بروز واریس در زنان ۲ برابر مردان است.

علت واریس چیست؟
شریان ها که خون پر اکسیژن را از قلب به سراسر بدن می برند دیواره ای عضلانی و ضخیم دارند که دارای بافت الاستیک است. وریدهایی که خون را از بدن به قلب برمی گردانند که دیواره آنها عضلانی است و شبکه ای از دریچه ها درون آنها وجود دارد که فقط به سمت قلب باز می شوند. وقتی خون در وریدها به حرکت در می آید دریچه ها به نوبت باز می شوند تا خون حرکت کند و به جلو برود و بعد بسته می شوند تا خون به عقب برنگردد. در وریدهای واریسی ، این دریچه ها خوب کار نمی کنند به صورتی که خون در وریدها جمع می شود و عضلات براحتی نمی توانند خون را به سمت قلب حرکت دهند. خون به جای این که از یک دریچه به دریچه دیگر به جریان در آید به صورت جمع شده در ورید حرکت می کند، فشار وریدی و احتمال احتقان ورید زیاد می شود و ورید متورم شده حالت پیچ در پیچ پیدا می کند. به دلیل این که وریدهای سطحی عضلات دیواره ای قوی ندارند احتمال واریس در این وریدها بیشتر از وریدهای عمقی است ، چرا که دیواره عضلانی وریدهای عمقی قوی تر است. هر شرایطی که باعث فشار بیش از حد روی پاها یا شکم شود می تواند منجر به واریس شود. شایع ترین فشار زمان بارداری ، در افراد چاق یا افرادی که طولانی مدت می ایستند، وجود دارد. یبوست مزمن و در بعضی موارد نادر تومورها هم می توانند باعث واریس شوند. ماندن در حالت ساکن احتمال واریس را زیاد می کند، زیرا عضلات در حالتی که فرد بی حرکت است به پمپ کردن خون کمک نمی کنند. با بالا رفتن سن ، وریدها ضعیف تر می شوند و احتمال واریس بیشتر می شود. در قدیم می گفتند چهارزانو نشستن باعث واریس می شود در حالی که این باور غلط است؛ اما اگر کسی واریس داشته باشد چهار زانو نشستن آن را بدتر می کند.

علایم واریس چیست؟
رگهای خونی برجسته به رنگ آبی تیره بخصوص در پاها ، درد پا، احساس سنگینی در پا و حساس شدن آنها که اغلب با تورم پاها پس از ایستادن طولانی مدت همراه است. موارد زیر را نیز به خاطر داشته باشید و در صورت بروز آنها حتما به پزشک مراجعه کنید:اگر تورم بیش از حد ظاهر شد یا وقتی پوست روی وریدهای واریسی پوسته پوسته شد، زخمی شده تغییر رنگ داد یا مستعد خونریزی شد احتمال ابتلا به درماتیت (التهاب پوست) ناشی از توقف خون در رگ وجود دارد. ممکن است در این صورت برای اجتناب از گرفتاری بیشتر و پیشگیری از مشکلات جدی در گردش خون جراح ، ناچار به برداشتن وریدهای مبتلا شوید. اگر وریدهای واریسی قرمزرنگ هستند باید به پزشک مراجعه شود زیرا احتمال دارد به فلبیت (التهاب رگ) مبتلا باشید. اگر بر اثر حادثه ای وریدهای واریسی پاره یا بریده شوند برای کنترل خونریزی و پیشگیری از عوارض باید به پزشک مراجعه شود.

درمان واریس
زالو درمانی یکی از روش های درمان واریس است. مشخصات این روش به شرح زیر است:

• ارزان قیمت است و در مقایسه با روش های درمانی مشابه مانند لیزر درمانی هزینه پایین تری دارد.
• در مقایسه با سایر روش های درمانی دردسر کمتری دارد.
• آثار جانبی مثبتی مانند تقویت سیستم ایمنی بدن هم می تواند داشته باشد.

بیماریهای قلبی و درمان آن ها از طریق زالو درمانی

بیماری های قبلی از بیماری های رایجی هستند که می توانند خطراتی جدی برای سلامت افراد داشته باشند. درمان بسیاری از بیماری های قلبی هزینه و دردسر زیادی دارد و علاوه بر این ها ، بسیاری از درمان ها ، سلامت کامل را به بیمار بر نمی گردانند. بسیاری از مواقع ، درمان بیماری های قلبی نیازمند هزینه کردن ده ها میلیون تومان و بستری شدن به مدت طولانی است.

روش هایی در طب سنتی وجود دارند که علی رغم هزینه پایین و اثربخش بودنشان به فراموشی سپرده شده اند. یکی از روش ها ، زالو درمانی است که نتایج شگفت انگیزی در درمان بیماری های قلبی دارد. امروزه در تحقیقات جدید ثابت شده است که به دلیل اثر ضد انعقادی هیرودین بزاق زالو ، به طور کلی در بیماری‌های کرونری قلب ، زالودرمانی می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند و ریسک جراحی ، عوارض جانبی و خطر حملات قلبی را به حداقل کاهش دهد. مواردی از کاربردهای زالو درمانی برای بیماری های قلبی ذیلا آمده است :
الف) درمان تنگی عروق : زالو درمانی نتایج قابل قبولی در درمان تنگی عروق به دست آورده است. تنگی عروق سیاهرگی اغلب بر اثر تضعیف بافت پیوندی می‌باشد. زالو درمانی باعث کاهش مشکلات گرفتگی عروق می‌شود و به وسیله آن، تورم کاهش یافته و سریع برگشت می‌کند و کشش انقباض مانند و همچنین احساس سنگینی در پا نیز از بین می‌رود.
اما انبساط واریسی رگ به وسیله زالو درمانی اصلاح نمی‌شود. زالوها باید روی قسمت‌های سالم گذاشته شود (نه مستقیم روی رگ).

ب) درمان ترومبوزیس : موفقیت خوبی در درمان ترومبوزیس ( تشکیل لخته خون در عروق ) به وسیله زالو حاصل شده است. ترومبوزیس باعث گرفتگی عروق می شود ، در این حالت پای بیمار ورم کرده و احساس درد و فشار می‌کند. در صورت اقدام زود هنگام برای استفاده از زالو ، بهبود سریع و قانع کننده‌ای حاصل می‌شود. تجربیات در این درمان بسیار امیدوار کننده است.
ج) درمان آنژین صدری: زالو درمانی تأثیر خوبی بر انسداد عروق قلب دارد. زیرا باعث افزایش قطر رگ و از بین رفتن لخته خون و رقیق شدن خون و جریان بهتر خون می‌شود. البته در این گونه موارد نباید به زالو درمانی به تنهایی اکتفا کرد ، بلکه به کمک سایر روش‌های درمانی باید به بیمار کمک کرد.
در بسیاری از بیماران که دچار گرفتگی عروق کرونر و درد قفسه سینه بوده‌اند ، با تکرار زالو اندازی همراه با درمان‌های گیاهی و طب سنتی نتایج بسیار خوبی در دفع دردهای قفسه‌سینه کسب شده است.
سردرد و درمان آن با زالو درمانی

اساسا سردرد یک واکنش دفاعی است در برابر خستگی و دغدغه ها ودلهره های درونی. توان سازگاری هرکس با اوضاع دشوار زندگی ، وابسته به شخصیت و خلق وخوی اوست ، اما هنگامی که دشواری ها از حد معینی می گذرد ، سازگاری از میان می رود و سردرد پدید می آید. این حد و مرز ، درمورد اشخاص مختلف ، متفاوت است. سردرد به خودی خود یک بیماری نیست ، بلکه از نشانه های بیماری است ، احساسی است واقعی و بسیار ناگوار. ممکن است نشانه نوعی ناراحتی و اختلال باشد که با مغز شخص یا یکی از اندامهای او یا شخصیت وی یا محیط زندگی و اطرافیان ارتباط دارد و نیز ممکن است ترکیب و آمیزه ای از این عوامل مختلف باشد. بیشتر سردردها گذرا هستند و اهمیتی ندارند ، اما گاهی هم ممکن است سردرد نشانه و مقدمه ی یک بیماری خطرناک باشد. به همین دلیل ، کسانی که به سردرد مزمن مبتلا هستند ، حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

دو نوع سردرد متداول وجود دارد : اولی دراثر انقباض عضلانی پدید می آید و این همان سردرد معمولی است ، دومی در اثر اتساع ( گشادگی ) رگهای مغزی پدید می آید ، و این سردرد عروقی از نوع میگرن است و حدود ۹۰ درصد کسانی که از سردرد شکایت دارند ، به یکی از این دو نوع مبتلا هستند. برای دوری از سردرد از نظر پزشکی دو راه وجود دارد : پیشگیری و معالجه. بهترین شیوه پیشگیری آن است که به بیمار کمک کنیم تا خودش بفهمد که در برابر خستگی و دلهره ها و ناراحتی ها چگونه می توان مقاومت کند. برخی از داروهای آرام بخش یا مسکن نیز موثرند. این داروها ، موقتا حساسیت و آسیب پذیری دستگاه عصبی را در برابر مشکلات کاهش می دهند و مقابله آسان تر با دشواری های زندگی را ممکن می سازند. اما باید یاد آوری کرد که هیچ کدام از این داروها علت اصلی سردرد را از بین نمی برد.

در مورد بیشتر سردردهای خفیف ، خوردن یک داروی مسکن همراه با یک آرام بخش معالجه موثری است ، چرا که اولی نوعی بی حسی در برابر درد به وجود می آورد و دومی از واکنش شدید اعصاب در برابر درد می کاهد ، اما داروی مسکن نباید مواد مخدر داشته باشد. این شیوه معالجه در مورد میگرن موثر نیست ، معالجه میگرن پیچیده تر است و در این مورد میباید ریشه درد را قطع کرد. میگرن علاوه بر سردرد برخی نشانه های ویژه دیگر نیز دارد ، مثل اختلال در بینایی همراه با درد شدیدی که معمولا فقط نیمی از جمجمه را فرا می گیرد ، حالت تهوع و گاهی حتی اختلال عمومی در برخی از اعمال بدن که نتیجه اش سرگیجه ، تب و لرز و تعرق بیش از اندازه است.

از سالهای ۱۹۳۰ به بعد میگرن را معمولا با دارویی به نام تارترات ارگوتامین معالجه می کردند. از بیست سال پیش بدین سو ، داروهای گوناگون دیگر ساخته شده اند که بیشتر برای پیشگیری به کار می روند و نتایج خوبی هم داشته اند. اما هنوز هم نمی توان گفت که داروی قطعی معالجه میگرن کشف شده است. احتمالا گروه خاصی مبتلا به میگرن نمی شوند ، با این همه می توانیم بگوییم که مبتلایان به میگرن معمولا اشخاصی هستند باهوش ، حساس ، دقیق و منظم که در میان اجداد خود افراد مبتلا به میگرن داشته اند. این اشخاص در کشمکش با دشواری های زندگی ، ذخیره تاب و توان خود را از دست می دهند ، در نتیجه حالتی پدید می آید که گاهی با تغییراتی در رگ های مغز همراه است. همین تغییرات سبب بروز اختلال هایی می شوند که به آنها اشاره شد. معمولا اشخاص مبتلا به میگرن ، تربیت خشن و سختگیرانه ای داشته اند و همین امر مانع آن شده است که بتوانند حس پرخاشگری خود را در راه مثبت و مفیدی به کار اندازند. اغلب برخلاف میل خود ، وادار به انجام کارهای دشواری شده اند که افزون از توان آنان بوده است و به همین دلیل گرفتار نوعی احساس بی لیاقتی و ناکامی شده اند. معالجه همه سردردهای مزمن از جمله میگرن ، پیش از همه در قلمرو کار پزشک خانواده قرار دارد. البته اگر تشخیص علل سردرد خیلی دشوار باشد ، او می تواند از پزشک متخصص اعصاب و یا روانپزشک نیز کمک بگیرد. اما در هر حال یک پزشک عمومی که واکنشهای عصبی بیمار را تعادلی می بخشد و به او کمک می کند تا به روشنی بفمد که چه موقعیتی قرار دارد ، برای تسکین درد بیماری شایستگی کافی را دارد.

آیا سردردهای معمولی بیشتر از میگرن شیوع دارند؟ اعتماد مطلق به آمار دشوار است ، زیرا مبتلایان به سردرد بیشتر اوقات خود به مداوای خویش می پردازند ، آن ها تنها هنگامی به پزشک مراجعه می کنند که سردرد شان چنان شدید و مزمن بشود که مانع انجام کارهای روزانه شان گردد. می توان تخمین زد که شیوع سردرد معمولی ده بار بیشتر از میگرن است. همچنین به نظر می رسد که سردرد معمولی هم در مناطق شهری و نزدیک شهرها رواج دارد تا روستاها. علت آن است که زندگی شهرنشینان و ساکنان حومه شهرها با هیجان و خستگی ممتد و مستمری همراه شده است و در روزگار ما هم هر روز عده بیشتری در شهرها و حومه آنها سکوت می گزینند.

خستگی چشمها نیز ممکن باعث سردرد شود اما در این مورد میان ناراحتی خفیف چشم و سردرد شدید باید فرق گذاشت. دوربینی چشم ، آستیگماتیسم یا عدم تطابق عضلات چشم ، ممکن است سبب سردرد بشود. اما همین واکنش های یکسان پدید نمی آورد. مثلا بیمار عصبی ، حتی پیش از مراجعه به چشم پزشک معمولا متقاعد می شود که باید عینک بزند و حتی ممکن است با استفاده از عینکی که شیشه های معمولی دارد سردردش تخفیف یابد.

هوای آلوده و زیاده روی در استعمال دخانیات که باعث افزایش گاز کربنیک در خون انسان است، ممکن است سبب اتساع رگهای خونی بشود و در نتیجه سردرد را پدید آورد. به همین جهت می توان گفت که هوای آلوده و اتاق های پر از دود سیگار احتمالا سبب سردرد می شوند. با این همه بیشتر سردرد هایی که در اتاقهای پر از دود پدید می آیند ناشی از واکنش روانی اشخاص هستند.

سردردهای دیگری نیز هستند که نشانه ای از بیماریهای حاد می باشد که از جمله می توان به برخی از انواع سردرد اشاره کرد : سردردهایی که همیشه در ناحیه مشخصی از سر پدید می آیند ، سردردهایی که قبلا با داروی معینی تسکین پیدا می کرده اند ، اما ناگهان در برابر دارو مقاومت نشان می دهند ، سردردهایی که با اختلال در شخصیت و روان شخص همراهند ، سردردهای بسیار شدیدی که ناگهان رخ می نمایند ، سردردهایی که با نشانه های عصبی مثل تشنج ، ضعف و اغما ، بی حسی و فلج در نوک اعضای بدن و دو بینی همراه هستند ، سردردهایی که با اختلال های جسمی همراهند مثل خونریزی در هریک از سوراخها و منافذ بدن و غیره. در تمام مواردی که گفته شد ، حتما باید به پزشک مراجعه کرد. اما اگر گاه به گاهی ، مختصر سردردی دارید ، تحمل کنید که زندگی هم دردسر دارد و هم سردرد.
زالو درمانی یکی از روش های درمان انواع مختلف سردرد در طب سنتی است.

 درمان پای دیابتیک:

تاریخچه زالودرمانی : Leech Therapy

صدسال قبل از اینکه مردم مغرب زمین ( اروپا و امریکا ) زالو را بشناسند و به خواص درمانی آن آگاهی داشته باشد در خاورمیانه از زالو برای مقاصد درمانی استفاده می‌شود.

مصریها در ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح از زالو برای درمان بیماریها استفاده می‌کردند و از نقاط دیگر خاورمیانه به آنجا بیمار اعزام می‌شده است. استفاده از زالو برای درمان بیماریها سابقه‌ای طولانی در طب دارد. شاید سابقه تاریخی آن به حدود ۴۰۰۰ سال قبل برگردد ایران هم جزء کشورهایی است که در تاریخ پزشکی خود از زالودرمانی استفاده می کرده است.

اروپائیها تا قبل از قرن ۱۹ زالو را موجودی بی مصرف و مزاحم و دورانداختنی می‌پنداشتند و از قرن ۱۹ به بعد به خواص درمانی آن پی بردند و از آن به بعد بطور وسیعی برای درمان بیماریها از آن سود جستند بطوریکه فرانسه تا اسل ۱۸۵۰ حدود ۱۰۰ میلیون زالوی پزشکی وارد کرده است.

در سال ۱۹۵۰ تنها در شهر فیلادلفیای آمریکا ۷۵۰۰۰۰ زالو مصرف شده است.

استفاده از زالودرمانی منحصر به اروپا نمی‌شد. در قرن ۱۹ در ایالات متحده آمریکا نیز از زالو برای خونگیری استفاده می‌شد.

با کاهش زالو پیشرفت مهارت و وسایل تشخیص بعد از ۱۸۳۰ مجبوبیت زالو درمانی رو به کاهش نهاد تا این که در سال ۱۸۸۴ کشف شد که خون در روده زالو منعقد نمی‌شود. و جداسازی آنزیم ضد انعقاد هیرودین از غدد حلقی زالو توسط مارکواردت در سال‌های ۱۹۵۰ ، اهمیت پزشکی زالو را ثابت کرد و زالودرمانی طی سالهای ۱۹۸۰ دوباره رواج یافت . سازمان غذا و داروی امریکا در ۲۴ ژوئن ۲۰۰۴ در آخرین اقدام مهم خود استفاده از زالو را برای مقاصد پزشکی قانونی اعلام کرد.

خواص زالو :

زالو بیشتر از حجامت خون و مواد را از عمق بدن بیرون می‌کشد . زالو برای اینکه بتواند خونخواری کند باید مانع لخته شدن خون بشود برای این کار بزاق خود را همزمان با مکیدن به داخل محل تزریق می‌کند بنابراین بدن بیمار از خواص بزاق زالو نیز بهره‌مند می‌گردد.

پروفسور ایوالید از دانشگاه شهر مون پلیه فرانسه می‌گوید : هنوز تمامی اسرار و خواص فیزیکی و درمانی زالو کشف نشده است پیش بینی می‌شود.

حدود یکصد ماده موثره با اثرات درمانی مختلف در بزاق زالو موجود باشد. بسیاری از این مواد تا به حال کشف و شناسایی شده وحتی فرمول شیمیایی و خواص آن بیان شده است.

آنزیم‌های مهم شناخته شده در زالو
۱ـ هیرودین Hirudin
هیرودین شناخته شده‌ترین آنزیم زالو و قوی‌ترین ماده‌ای ضد انعقادی موجود می‌باشد و از مپارین قوی تر است.
عمل هیرودین به وسیله عوامل دیگر موجود در زالو تقویت می‌شود که فعالیتی مشابه روی گردش خون دارند این عوامل عبارتند از :
همنتین Hementin                                                آنتی استاتین Anti Statin
۲ـ بدلین Bdelin
این یک آنزیم مهارکننده پروتئاز Protease مانند تریپسین Tripsin ، کیموتریپسین Chymotripsin یا پلاسیمین Plasmin است که فاکتورهای تورم و پخش شدن در بافت می‌باشد.
۳ـ آپیراز Apyrase
آپیراز یک آنزیم قوی ضد تجمع پلاکت‌ها می‌باشد که باعث بهتر شدن جریان خون می‌شود.
۴ ـ اگلین Eglin
اگلین، ضمن این که یک انزیم ضد تورم است، ضد اکسیداسیون Antioxidant و ضد رادیکال Antiradicalنیز می باشد.
۵ ـ داستاببلاز Desta bilase

این آنزیم که قدرت ضد تجمع پلاکتی بسیار قوی دارد عملش از بین بردن لخته خون می باشد به وسیله نیکونو Nikonovکشف گردید که یک شیوه درمانی بسیار هیجان انگیز را معرفی نمود.

۶ـ هیالورونیداز Hyaluronidase

این ماده هم به عنوان فاکتور بخشی و هم به عنوان یک آنتی بیوتیک عمل می کند.
۷ ـ لیپازها و استرازها Lipases and Esterases
این مواد خاصیت لیپولیتیک دارند. بر مثال چربی را آب کرده که استفاده‌های درمانی آن شروع شده است.
۸ـ یک ماده بی حس کننده Anesthetic agent
وقتی زالو پوست را نیش می‌زند ایحاد یک زخم به شکل ستاره سه شاخه ( مانند آرم اتومبیل مرسدس بنز ) می کند که کاملاً بدون درد می باشد وبه دلیل وجود ماده‌ی قوی بی حس کننده، به سادگی یک احساس خنکی ایجاد می‌نماید .
۹ـ آنتی الاستاز Antielastase
این ماده که از طریق کنترل عمل الاستاز فعالیت می‌کند آنزیمی است که الاستین جلوی را، به خصوص در پوست، تنزل Degrade می‌دهد .
۱۰ـ ماده گشاد کننده رگ Vasodilator
این ماده که هنوز به طور رسمی مشخص نشده است بسیار شبیه هیستامین می‌باشد.

Leech, Leech therapy, Dr yaghoobi, ITMT, traditional Medicine, Herbal Drugs

 www.ITMT.ir

نظرات غیر فعال شده اند.

  • خلاصه خدمات کلینیک

    توجه داشته باشید که خدمات بسیار گسترده ای در زمینه طب سنتی و گیاهان دارویی ارائه می شود و می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

     

  • آدرس

    آدرس : تهرانپارس – خ جشنواره – خ زهدی (امین) – خیابان ملکی (مخابرات) – پلاک ۱۳۳
    تلفن تماس: 77346633-021

     

  • شماره تماس

    تلفن تماس: 77346633
    موبایل جهت تماس ضروری : 09392620124
    ساعت کار 17 لغایت – 22

     

  • درخواست وقت قبلی

    برای رزرو وقت قبلی کافیست فرم را از آدرس زیر کامل کنید، پاسخ توسط ایمیل و یا پیامک اطلاع رسانی خواهد شد رزرو وقت قبلی