post clearfix تست قند خون راهنمای خرید دستگاه | زالو درمانی طب سنتی حجامت
خانه » بیماری و درمان » تست قند خون راهنمای خرید دستگاه

‌چنانچه شما مبتلا به دیابت هستید، باید از میزان قند خون خود آگاه باشید. تحقیقات نشان می‌دهد که حفظ قند خون نزدیک به محدوده نرمال، احتمال بروز سکته‌های قلبی مغزی، عوارض چشمی، کلیوی، عصبی و مشکلات سیستم گردش خون و حتی مرگ را کم می‌کند.
برای خرید یک دستگاه اندازه‌گیری قند خون مناسب باید به شاخص‌هایی توجه کنید. توجه به این شاخص‌ها کمک می‌کند که انتخاب بهتر و آگاهانه‌تری داشته باشید.

دقت به اهمیت نتایج حاصله از دستگاه تست قند خون

تست قند خون, راهنمای خرید دستگاه تست قند خون, روش اندازه گیری میزان قند خون, اهمیت نتایج حاصله از دستگاه تست قند خون, آنزیم مورد استفاده در نوار تست قند خون, کد گذاری نوار اندازه‌گیری قند خون, دستگاه های ارزان و رایگان تست قند خون, قند خون, قند خون چیست, قند خون بالا, قند خون طبیعی, قند خون پایین, قند خون ناشتا, قند خون نرمال, قند خون نرمال چند است, قند خون بعد از غذا, قند خون در بارداری, تست قند خون در بارداری, تست قند خون ناشتا, تست قند خون بدون سوزن, تست قند خون fbs, تست قند خون omron, دستگاه تست قند خون, تست قند در بارداری, تست قند ادراربا توجه به اهمیت نتایج حاصله از دستگاه تست قند خون و تاثیری که این نتایج می‌تواند بر فرآیند کنترل قند خون داشته باشد، در اختیار داشتن دستگاهی با حداقل احتمال خطا بسیار حیاتی و تعیین‌کننده است. چرا که پزشکان نیز با مراجعه به این نتایج، برنامه درمانی شما را تنظیم می‌کنند. چندین عامل روی دقت اندازه گیری قند خون تاثیر دارند مثل روش اندازه گیری، کد گذاری، کنترل حجم خون که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

روش اندازه گیری میزان قند خون

اندازه گیری قند خون در دستگاه های تست قند خون با ۲ روش انجام می شود: فتومتری و یا الکتروشیمیایی.
فتومتری: دستگاه هایی که با این سیستم کار می کننند، به یک منبع نور، نیاز در داخل دستگاه نیاز دارند. در واقع، نور منعکس شده اندازه گیری می شود. در این روش، گلوکز طی واکنش آنزیمی، یک ماده رنگی تولید می کند. نور با طول موج مشخص به نوار تست قند خون می رسد و ماده رنگی تولید شده نور را جذب می کند. مقدار ماده رنگی تولید شده با مقدار گلوکز نمونه متناسب است.
گلوکز بیشتر در نمونه، رنگ بیشتر تولید می کند، نوار نور بیشتری را جذب و  بنابر این نور کمتری را منعکس می کند، بنابراین مشخص می شود که قند خون بالاست.

الکتروشیمیایی: در این روش، گلوکز طی واکنش آنزیمی اکسید می شود که الکترون تولید کند. تعداد الکترون هایی که به دام می افتد، با مقدار گلوکز نمونه متناسب است. گلوکز بیشتر، الکترون بیشتر و گلوکز کمتر، الکترون کمتر تولید می کند.

روش فتومتری، در صورتی می تواند کارایی خوبی داشته باشد که دستگاه کاملا تمیز باشد. ولی از آنجا که اغلب بیماران به این موضوع واقف نیستند، معمولا لنز دستگاه خود را تمیز نمی کنند، بنابراین، این موضوع می تواند روی نتایج حاصله از دستگاه اثر بگذارد. روش الکتروشیمیایی چون وابسته به نور نیست، از خطاهای ناشی از تمیز نکردن دستگاه جلوگیری می کند.

آنزیم مورد استفاده در نوار تست قند خون

در هر جعبه دستگاه‌های گلوکومتر که از بازار خریداری می‌کنید، چندین نوار اندازه‌گیری قند خون وجود دارد. سطح این نوارها به مواد شیمیایی آغشته شده است که با قند خون شما واکنش نشان می‌دهند. برخی از این نوارها، دارای آنزیم حساس گلوکزاکسیداز (GOD)  و برخی دیگر حاوی آنزیم گلوکز دهیدروژناز (GDH-PQQ) هستند. از سال ۲۰۰۸، استفاده از نوارهای تست قند خون با آنزیم GDH-PQQ در برخی بیماران و همه بیمارستان ها و مراکز درمانی دنیا، از طرف اداره غذا داروی امریکا (FDA) ممنوع شده است (۱۳ مورد مرگ در دنیا به علت این آنزیم گزارش شده است). نوار هایی که دارای آنزیم  GDH-PQQ می باشند، می توانند اشتباهاً میزان قند را بالاتر نشان دهند، چرا که  فن آوری اندازه گیری گلوکز با آنزیم GDH-PQQ، قابلیت تمایز بین گلوکز و قندهای دیگر را ندارد. برخی قندهای غیر گلوکزی مثل مالتوز، گزیلوز، گالاکتوز در برخی ترکیبات داروئی و بیولوژیک یافت می شود و یا می تواند در نتیجه متابولیزه شدن یک دارو یا محصول درمانی به وجود آید. وقتی این قندهای غیرگلوکزی در خون یک بیمار وجود دارد، استفاده از از نوار تست گلوکز با آنزیم  GDH-PQQ منجر به بالا رفتن کاذب نتیجه تست گلوکز می شود که می تواند به تزریق دوز نامناسب و نابجایی از انسولین منجر شود.

بنابراین توصیه بر این است که از نوارهای حاوی آنزیم GOD استفاده شود. همیشه از نوارهای دارای تاییدیه وزارت بهداشت (هولوگرام) استفاده کنید و بهنگام تهیه نوارهای تست قند خون از اعتبار تاریخ مصرف آنها اطمینان پیدا نمایید.

کد گذاری نوار اندازه‌گیری قند خون

در اغلب دستگاه‌ها لازم است قبل از این‌که نوار اندازه‌گیری قند خون را درون دستگاه بگذارید یک کد را وارد کنید. این کد روی بسته حاوی نوارها درج شده است. پس از وارد کردن کد، دستگاه تنظیم شده و میزان قند خون را نشان می‌دهد. اغلب دستگاه های موجود در بازار نیازمند کدگذاری دستی هستند.

از دستگاه های نسل جدیدی استفاده کنید که احتیاج به کدگذاری نداشته باشد. برای افراد سالمند و یا زمان هایی که افراد دچار افت قند خون هستید، استفاده از دستگاه هایی که مراحل زیاد و پیچیده دارند، بسیار مشکل است.

سیستم کنترل حجم خون

بهترین دستگاه های تست قند خون آن هایی هستند که مجهز به سیستم کنترل حجم خون (BVC) هستند. به این معنا که اگر خون کمتر از آن چه مورد نیاز است به دستگاه بدهید، دستگاه، عدد اشتباه نشان نمی دهد بلکه error نشان می دهد و منجر به تصمیم نادرست شما نمی شود. ولی دستگاه هایی که مجهز به سیستم کنترل حجم خون نیستند، با دادن خون ناکافی به دستگاه، عدد بسیار پایین نشان می دهند، مثلا شاید قند واقعی شما ۲۵۰ باشد و  دستگاه شما عدد زیر ۵۰ گزارش کند. متاسفانه تعداد دستگاه های موجود دربازار ایران که سیستم کنترل حجم خون (BVC) ندارند، کم نیستند.  بنابراین حتما از دستگاه‌هایی استفاده کنید که به صورت خودکار، امکان تشخیص میزان خون مورد نیاز را دارا هستند.

میزان خون لازم و درد

میزان قطره خونی که برای اندازه‌گیری قند خون باید به دستگاه بدهید، متفاوت است (از ۰٫۳ میکرو‌لیتر تا ۵ میکرو‌لیتر). انواع قدیمی‌تر دستگاه گلوکومتر نیاز به مقدار خون بیشتری دارند. هرچه نمونه خون موردنیاز کمتر باشد، درد نمونه گیری کمتر است. دستگاه های نسل جدید، به خون بسیار کمی نیاز دارند (کمتر از ۰٫۳ میکرولیتر) که در هنگام نمونه گیری، تقریبا دردی احساس نمی شود.

دستگاه های ارزان و رایگان نخرید!

قیمت، موضوع مهمی است. علاوه بر دستگاه، شما باید نوار تست قند خون و سوزن نیز خریداری کنید. قبل از خرید دستگاه، مشخصات دستگاه و نوارهای آن را از اینترنت و یا از افراد مطلع بیابید. به صورت درازمدت، به قیمت دستگاه ها توجه کنید، بدین معنا که اگر جایی دستگاه رایگان یا ارزان قیمت به شما پیشنهاد می کند، ۲ حالت دارد:
–    احتمالا برای جبران قیمت دستگاه، نوار و سوزن را بسیار گران تر از واقعیت به شما می فروشند.
–    دستگاه بدون کیفیتی است که به زودی یا خود دستگاه یا نوار و سوزن آن نایاب خواهد شد.

در نهایت این موضوع را در نظر داشته باشید که هزینه دستگاه را یک بار پرداخت می نمایید و زمان طولانی آن را استفاده خواهید کرد، پس بهتر است یک بار سرمایه گذاری و دستگاه معتبر تهیه کنید. کمان که اگر دستگاه ضمانت مادام العمر داشته باشه از هزینه ای که پرداخت می نمایید، اطمینان خواهید داشت.

AST اندازه گیری از نقاط دیگر

برخی از دستگاه های پیشرفته، علاوه بر امکان اندازه گیری از نوک انگشتان، امکان اندازه گیری از نقاط دیگر مانند ساعد و بازو را نیز فراهم می کنند، این امر بخصوص برای افرادی که نیازمند اندازه گیری قند خون برای چندین بار در روز هستند، بسیار ویژگی مهمی است.

دارا بودن حافظه و امکان گرفتن میانگین

یکی از موضوعاتی که پزشک شما به منظور تنظیم برنامه درمان به آن نیاز دارد، میانگین دوره‌ای میزان قند خون شما است. به همین جهت عموم دستگاه‌ها دارای حافظه برای ضبط مقادیر قند خون هستند. داشتن امکان محاسبه میانگین هفتگی، دوهفته‌ای و ماهانه قند خون، امکان این محاسبه را برای شما آسان‌تر و دقیق‌تر می‌کند. خصوصا برای افراد مسن که حوصله کمتری برای ضبط این اعداد و محاسبات ریاضی دارند، توجه به این خصوصیت ضروری است

قابلیت اتصال به کامپیوتر

تجزیه و تحلیل نمودارهای نتایج و نوسانات قند خون، کمک بزرگی در تنظیم دوز دارو به کادر پزشکی می کند.

سرعت اندازه‌گیری

دستگاه‌های مختلف موجود در بازار، در طول زمان‌های متفاوتی قند خون شما را اندازه‌گیری کرده و نشان می‌دهند. این زمان از ۵ ثانیه تا ۶۰ ثانیه متفاوت است. طبیعتا هرچه سرعت اندازه‌گیری بیشتر باشد، میزان آرامش روحی شما و نیز سرعت واکنشی که باید به نتایج داشته باشید، بیشتر خواهد بود.

اندازه مناسب دستگاه

دستگاهی را خریداری کنید که قابلیت حمل و نقل داشته باشد.

صفحه مانیتور

از دستگاهی استفاده کنید که صفحه مانیتور مناسبی داشته باشد و به راحتی قابل خواندن باشد.

گارانتی و خدمات پس از فروشtool

به هر حال این‌گونه دستگاه‌ها نیز همچون سایر ابزارآلات ساخت بشر، دچار نقص فنی می‌شوند. توجه به نام شرکت واردکننده و تلفن‌های تماس آن جهت ردیابی خدمات پس از فروش، پاسخگویی به سوالات احتمالی و نیز تامین لوازم جانبی و یکبار مصرف دستگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اصالت دستگاه

مهم‌ترین مشخصه در این رابطه توجه به هولوگرام وزارت بهداشت است. هولوگرام و شماره مجوز وزارت بهداشت به عنوان اولین پیش شرط جهت اطمینان از اصالت دستگاه و بهترین چاره‌جویی برای در امان بودن از دستگاه‌های تقلبی است. نصب هولوگرام بر روی دستگاه در واقع برچسب اطمینانی برای شما محسوب می‌شود که دستگاه از لحاظ ایمنی مورد تایید وزارت بهداشت است و از مجاری قانونی وارد کشور شده است. متاسفانه در کشور ما، تعداد زیادی کمپانی چینی، تایوانی و کره‌ای اقدام به عرضه محصولات کم‌کیفیت با پیشنهادهای قیمتی ارزان نموده‌اند که فروشندگان نیز به علت سود بالاتر ممکن است آنها را پیشنهاد کنند. دستگاه هایی را انتخاب کنید که ساخت کشورهای معتبر باشد.

یک دیدگاه بگزارید


  • خلاصه خدمات کلینیک

    توجه داشته باشید که خدمات بسیار گسترده ای در زمینه طب سنتی و گیاهان دارویی ارائه می شود و می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

     

  • آدرس

    آدرس : تهرانپارس – خ جشنواره – خ زهدی (امین) – خیابان ملکی (مخابرات) – پلاک ۱۳۳
    تلفن تماس: 77346633-021

     

  • شماره تماس

    تلفن تماس: 77346633
    موبایل جهت تماس ضروری : 09392620124
    ساعت کار 17 لغایت – 22

     

  • درخواست وقت قبلی

    برای رزرو وقت قبلی کافیست فرم را از آدرس زیر کامل کنید، پاسخ توسط ایمیل و یا پیامک اطلاع رسانی خواهد شد رزرو وقت قبلی